Friday, 26 May 2017

Penulisan Ilmiah: Pensijilan Guru



ISU KONTEMPORARI DALAM PENDIDIKAN MATEMATIK: PENSIJILAN GURU
1.0       PENGENALAN
Pendidikan Matematik di Malaysia berkembang dengan pesat selaras dengan tuntutan keperluan global dan masyarakat yang bergerak dengan kadar yang pantas dalam persekitaran yang canggih dan terkini. Tanggapan masyarakat dan komuniti mengharapkan bahawa pendidikan sahajalah yang menyediakan peluang kehidupan yang lebih baik pada masa mendatang. Penguasaan Sains dan Matematik sangat penting kerana peningkatan teknologi yang pelbagai dan memerlukan kepakaran manusia untuk mengendalikannya. Secara umumnya, perubahan kurikulum melibatkan enam fasa iaitu Zaman pramerdeka atau sebelum merdeka (sebelum tahun 1957), Zaman pasca merdeka (1957 – 1970), Zaman Dasar Ekonomi Baru (1971 – 1990), Zaman Dasar Pembangunan Negara (1991 – 2000), Zaman Dasar Wawasan Negara (2001 – 2010) serta Zaman Transformasi Negara (2011 – 2025).

1.1     Zaman Pramerdeka
Pada zaman sebelum merdeka, sistem pendidikan negara kita telah wujud sejak zaman kegemilangan empayar Melaka iaitu dari tahun 1400 sehingga tahun 1786. Dengan kedatangan agama Islam di Melaka, pendidikan pada zaman tersebut adalah berteraskan agama Islam. Namun apabila apabila Portugis menawan pada tahun 1511, mereka telah memperkenalkan pendidikan berasaskan agama Kristian, mazhab Roman Katolik, dan mazhab Protestan apabila Melaka jatuh pada tangan Belanda. Pendidikan bertukar sekali lagi kepada pendidikan Inggeris apabila Inggeris memerintah Tanah Melayu (1786). Zaman kolonialisme British merentasi lebih kurang dua abad lamanya. Negara Jepun pula telah memerintah negara ini dari tahun 1942-1945.

 Setelah tamat Perang Dunia Kedua. Hampir semua sekolah sedia ada diarah tutup melainkan sebilangan kecil sahaja dibuka untuk mengajar Bahasa Jepun.  

Di bawah pemerintahan British semula(1854), kaum Melayu, Cina dan India diasingkan dari segi pendidikan melalui dasar Pecah dan Perintah atau pun Laissez Faire.  Ianya bertujuan untuk mengasingkan kaum di Tanah Malaya pada masa itu mengikut kepentingan atau tujuan pihak Inggeris pada masa itu..

Secara ringkasnya orang Melayu diberi pendidikan asas selama enam tahun sahaja di mana kemahiran asas melalui Ilmu Hisab dibekalkan agar anak-anak lelaki berupaya mengendalikan urus niaga perniagaan secara kecil-kecilan apabila dewasa nanti di samping nilai-nilai murni. Bagi orang India mereka diberi pendidikan asas dalam tempoh yang sama dan menjadi buruh di ladang-ladang getah dan trek keretapi. Orang Cina pula menerima pendidikan berasasakan kurikulum dari Negara Cina sendiri.

1.2       Zaman Selepas Merdeka
  Selepas Perang Dunia Kedua sistem pendidikan merangkumi tahap rendah, menengah, latihan perguruan dan pendidikan tinggi.  Semasa pemerintahan Jepun selama tiga tahun, jentera pemerintahan Negara ini telah mengalami pelbagai masalah pendidikan. Kerajaan British telah merancang untuk menstruktur semula sistem pendidikan di Negara ini. Maka terhasil Rancangan Cheeseman. Namun ianya tidak berfokuskan kepada integrasi sosial dalam kalangan rakyat berbilang kaum dan lupus begitu sahaja. Lantaran itu orang Melayu masih kekal dalam perjuangan mereka untuk menuntut reformasi dalam bidang pendidikan yang kemudiannya dimanifestasi dalam pelbagai laporan pendidikan. Antaranya termasuklah Laporan Barnes, Laporan Fenn-Wu, Ordinan Pelajaran 1952 dan Penyata Razak 1956:
a.     Laporan Barnes (1951)- menyemak dan memperbaiki keadaan pendidikan kaum Melayu.
b.     Laporan Fenn-Wu (1951)- menyemak pendidikan kaum Cina
c.     Ordinan Pelajaran (1952) – mengesyorkan sekolah kebangsaan sebagai corak sistem persekolahan kebangsaan.
d.     Laporan Razak (1956) – meletakkan asas bagi perkembangan sistem pendidikan untuk memupuk perpaduan melalui Sistem Pelajaran Kebangsaan untuk semua, Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama serta kurikulum kebangsaan, sukatan pelajaran dan sistem peperiksaan yang sama bagi semua sekolah.

Pendidikan semasa zaman pramerdeka menunjukkan bahawa subjek Ilmu Hisab
(Matematik) telah pun wujud. Namun silibus matematik yang diajar di sekolah masih belum diselaraskan. Setiap sekolah bebas memilih mana-mana buku teks dan topik yang difikirkan sesuai untuk diajar pada ketika itu. Silibus matematik akhirnya dikukuhkan lagi dengan wujudnya kurikulum rasmi bagi pendidikan matematik pada tahun 1956 selepas cadangan Penyata Razak. Namun hanya terdapat perubahan kecil sahaja pada tajuk aritmetik dan beberapa tajuk lain.

1.3        Zaman Dasar Ekonomi Baru

 Malaysia mengalami perubahan melalui Dasar Ekonomi Baru (DEB, 1970-1990) yang bermatlamat mengukuhkan perpaduan negara melalui pembasmian kemiskinan dalam kalangan semua kaum dan penyusunan semula masyarakat. Pendidikan diberi keutamaan dan sama rata untuk semua kaum.

a)    Program Matematik Moden (1970)

Dalam tempoh ini, Panitia Kurikulum Matematik yang ditubuhkan sejak 1969 telah mengguna pakai topik-topik daripada School Mathematics Project (SMP) (1972) bagi pendidikan matematik di Tingkatan 4 dan Tingkatan 5. Dua buah buku teks iaitu Matematik Moden Tingkatan 4 dan  Matematik Moden Tingkatan 5 telah diterbitka pada 1974 dan 1975.  Sukatan Pelajaran Matematik Moden dirancang dengan tujuan menghasilkan sukatan Matematik yang lebih progresif. SMP telah memberi pengaruh yang besar dalam penghasilan buku teks matematik moden Malaysia.
Seterusnya kedua-dua sukatan menengah rendah dan menengah atas iaitu Sukatan Matematik Moden Tingkatan Satu hingga Tingkatan Lima telah disatukan pada 1978. Satu pertiga daripada Sukatan Matematik Moden mengandungi topik-topik baru seperti sistem pernomboran, pemetaan, transformasi geometri, matriks dan statistik.

b)    Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) (1983)           

Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) (1983) dilaksanakan dengan tujuan mengembangkan kemahiran mengira dalam kalangan murid. Beberapa topik dalam sukatan matematik diubah suai semula selaras dengan kebolehan pelajar di Malaysia. Sukatan Matematik dibahagikan kepada dua peringkat. Aras I (Tahun 1-3) memberi penekanan kepada penguasaan konsep-konsep asas penomboran serta pelaksanaan empat operasi asas tambah, tolak, darab dan bahagi manakala Aras II (Tahun 4-6) pula mementingkan aplikasi kemahiran operasi asas serta penyelesaian masalah.

Perubahan kurikulum ini adalah sebahagian daripada reformasi Kurikulum Pendidikan Negara yang menyebabkan berlakunya perubahan besar dalam kurikulum Matematik. KBSR bertujuan menyediakan peluang yang sama bagi semua murid untuk memperoleh pengetahuan, kemahiran, sikap, peraturan serta amalan sosial masyarakat yang baik. Ini selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang digubal pada tahun 1988 yang menekankan pendidikan yang menyeluruh dan bersepadu bagi membentuk pelajar yang seimbang daripada segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.

1.4       Zaman Dasar Pembangunan Negara
Dekad terakhir abad ke-20 menyaksikan perubahan yang pesat dalam pendidikan Negara.
Sudah tentu subjek Matematik diberi penekanan yang lebih dan meluas bagi memastikan Malaysia sentiasa seiring dengan Negara-negara maju.

a)    Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) (1994)

Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) ditukar kepada Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR). Pada tahun 1998, sekali lagi berlaku perubahan kepada Kurikulum Matematik. Matlamat utamanya adalah untuk memudahkan pelajar membina konsep nombor dan menguasai kemahiran asas mengira. Pelajar diharapkan mampu menguruskan aktiviti seharian mereka dengan lebih sistematik berdasarkan pengetahuan matematik yang diperolehi dan terus maju serta melanjutkan pelajaran di masa akan datang dalam pembentukan modal menyumbang kepada kemajuan  masyarakat dan negara. Perubahan yang dibuat ini adalah selaras dengan kehendak dan cita-citanya murni yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan 1994.
           


b)    Sukatan Matematik Sekolah Rendah (1998)

      Selaras dengan hasrat Negara kita untuk mencapai wawasan 2020 serta perkembangan pesat dalam era sains dan teknologi, Kementerian Pelajaran Malaysia berusaha untuk mengubahsuai sistem pendidikan di negara ini. Sehubungan itu, pemangkin yang difikirkan sesuai ke arah pengubahsuaian ini adaalah pembentukan Sekolah Bestari (1995) yang dilengkapi dengan sistem teknologi terkini.

Sukatan Matematik disemak semula bagi merealisasikan objektif dan aspirasi seperti yang digariskan dalam visi 2020. Semakan semula pada tahun 1998 memastikan pelajar menguasai kemahiran asas matematik dan mengadaptasi dalam situasi kehidupan harian. Akhirnya jawatankuasa berkenaan telah mengagihkan kemahiran belajar yang diperlukan kepada sembilan tajuk utama. Setiap tajuk telah disusun daripada mudah kepada susah. Tajuk-tajuknya ialah nombor bulat dan operasi asas, pecahan dan operasi asas, perpuluhan dan operasi asas, wang, ukuran panjang dan berat, ruang, purata, peratus dan graf.

1.5       Zaman Dasar Wawasan Negara
Pada abad ke-21, Kementerian Pelajaran Malaysia menyediakan program Pembangunan Pendidikan (2001-2010) yang dapat melahirkan warganegara yang berilmu pengetahuan, celik ICT, berkemahiran dan berakhlak mulia.

a)    Program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI)

Pada Bulan Januari 2003, Program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) telah mula dilaksanakan untuk pelajar Tingakatan 1, 4 dan enam rendah. Dengan penguasaan Bahasa Inggeris yang baik, perubahan ini bertujuan supaya pelajar  dapat mengakses maklumat  untuk tujuan pembelajaran dengan mudah, seiring dengan perkembangan teknologi maklumat.
1.6    Zaman Transformasi Negara

Berdasarkan Gelombang 1 dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025, Kementerian Pendidikan Malaysia akan memberikan tumpuan pada peningkatan prestasi sistem pendidikan negara. Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) dan Programme for International Student Assessment (PISA) adalah pentaksiran peringkat antarabangsa yang merupakan instrumen yang digunakan sebagai penanda aras kualiti pendidikan Sains, Matematik dan Bacaan. PPPM menyasarkan pada tahun 2015, Malaysia mencapai sekurang-kurangnya purata antarabangsa dalam pentaksiran berkenaan. Menjelang tahun 2025 pula, PPPM menyasarkan agar Malaysia berada pada kedudukan satu pertiga teratas dalam kedua-dua pentaksiran TIMSS dan juga PISA.

Dalam usaha merealisasikan hasrat PPPM, Bahan Sumber Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Sains dan Matematik dibangunkan dengan berteraskan pembentukan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT). Peningkatan KBAT dalam kalangan murid adalah kritikal bagi memastikan murid dapat menjawab soalan TIMSS dan PISA dengan baik. Dapatan TIMSS dan PISA jelas menunjukkan murid di Malaysia lemah dalam domain kognitif yang melibatkan KBAT seperti menaakul, mengaplikasi, menganalisis, menilai dan mencipta.

Bahan sumber PdP Sains dan Matematik ini dibangunkan berasaskan gabungan kerangka kurikulum kebangsaan dan juga Kerangka Kerja TIMSS dan PISA yang berteraskan KBAT. Beberapa tajuk seperti Kebarangkalian bagi mata pelajaran Matematik dan Sains Bumi bagi mata pelajaran Sains perlu diajar kepada murid-murid yang bakal menduduki TIMSS dan PISA memandangkan tajuk-tajuk ini dinilai dalam pentaksiran yang berkenaan.

Guru perlu menggunakan bahan sumber ini dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah atau di masa lain yang telah diperuntukkan. Usaha ini penting dalam memastikan murid dibekalkan dengan kemahiran berfikir, kritis dan kreatif serta dapat meningkatkan pencapaian negara seperti yang dihasratkan oleh PPPM.
1.2      Matlamat pendidikan Matematik
           Matlamat pendidikan Matematik di Malaysia adalah untuk :
1.2.1   Melahirkan warga yang bukan sahaja mampu untuk mengaplikasi pengetahuan matematik             mereka, tetapi juga menyelesai masalah baru. Dalam erti kata lain, individu berliterasi matematik yang kreatif dan kritis.
1.2.2   Pada akhir persekolahan, adalah diharapkan agar individu yang dihasilkan boleh menghargai matematik dari segi :
  • nilai sejarah
  • budaya
  • saintifiknya
  • yakin dengan kebolehan kuasa matematik masing-masing.
Pelajar yang sedemikian akan berkemampuan untuk menyelesai masalah matematikal dan berkebolehan untuk berkomunikasi dengan menggunakan bahasa matematik serta mampu pula untuk membuat keputusan secara matematikal.
1.2.3    Seterusnya adalah untuk melahirkan rakyat Malaysia yang boleh :
  • berkomunikasi
  • berfikir
  • membuat justifikasi secara matematikal
  • menggunakan kuasa matematik masing-masing untuk menyelesaikan masalah sama ada masalah yang sedia ada dalam situasi dunia sebenar mahupun masalah baru yang belum nyata lagi penyelesaiannya
  • menjurus kepada pendemokrasian pendidikan matematik, bagi mewujudkan keseimbangan peluang sosial dan ekonomi
  • berkeupayaan menghadapi cabaran dalam kehidupan pada alaf baru.
Oleh hal yang demikian matematik perlu diajar sebagai satu seni, satu permainan, sains semulajadi ataupun berorientasikan teknologi. Aspek penting dalam pengajaran dan pembelajaran matematik adalah menjadikan ianya sebagai satu penaakulan iaitu dicapai melalui penyelesaian masalah. Setiap kali pelajar mencuba untuk menyelesaikan masalah mereka akan menggunakan akal mereka untuk menaakul.
Aspek lain yang perlu ditekankan dalam pengajaran matematik adalah matematik sebagai komunikasi:
  • Pelajar perlu dilatih untuk menyampaikan idea mereka yang diperolehi secara individu ataupun kumpulan dengan jelas dan tepat agar orang lain boleh memahami dan membuktikan semula pendapat mereka.
  •  Penyampaian idea sebegini membantu pelajar untuk membina konsep di samping membina perkaitan idea yang tidak formal, intuitif, bahasa abstrak dengan simbol.
  • Di samping, ia menggalakkan aktiviti sosial di mana dalam proses penyampaian idea ini, pelajar akan menerima idea melalui mendengar, membaca, dan visualisasi.












2.0       Isu dan Permasalahan
2.1       Perkembangan Sistem Perguruan
Sistem pendidikan perguruan telah menjalani pelbagai era perubahan bermula dari zaman penjajahan Inggeris atau sebelum merdeka, selepas kemerdekaan dan pada masa kini. Jika diselurusi kembali sistem perguruan pada masa dahulu, ia lebih kepada pendekatan untuk mencukupi bilangan guru atas faktor kekurangan guru. Ditambah lagi dengan bentuk pemerintahan Inggeris yang melaksanakan kaedah ‘Laissie Fairz’ atau dasar pecah perintah, sistem pendidikan Tanah Melayu terbahagi kepada beberapa cabang. Terbentuknya sistem persekolahan Inggeris, Melayu, Cina dan India. Sistem pendidikan Inggeris lebih tersusun dan mencapai tahap kualiti yang tinggi. Kelulusan bagi seseorang untuk menjadi guru mestilah melepasi kelulusan Senior Cambridge dan dihantar mengikuti latihan perguruan di Universiti Hong Kong. Apabila keperluan guru semakin bertambah, beberapa maktab perguruan di United Kingdom telah menerima guru seperti Maktab Kirby dan Maktab Brainsford Lodge.  Selepas dari itu, barulah tertubuhnya Maktab Perguruan Malaya (MTC) di Pulau Pinang selepas merdeka.
Bagi sistem pendidikan Melayu pula, guru – guru yang terpilih juga disaring kelayakannya sebelum diserap ke sekolah – sekolah Melayu. Di sekolah Melayu, guru mendapat latihan menerusi sistem guru pelatih atau guru sementara. Mereka akan sertai kelas keguruan selama tiga tahun. Jika mereka lulus penilaian dalam latihan yang diberikan, mereka digelar guru bersijil. Sebaliknya, jika gagal digelar guru tidak bersijil. Guru bersijil akan dihantar kursus lanjutan ke Maktab Perguruan Sultan idris (MPSI). Selain itu, guru perempuan pula diambil untuk diberikan latihan di Maktab Perguruan Perempuan, Melaka. Sementara itu, guru tidak bersijil diberikan latihan sambilan di sekolah.
Dalam sistem pendidikan sekolah Cina pula, guru – guru yang mengajar di sekolah di bawa masuk dari Tanah Besar China. Pada masa sebelum perang dunia ke 2, mutu serta bilangan guru yang terdapat pada masa itu adalah mencukupi dan terbaik. Walaubagaimanapun, semasa berlakunya perang, pengambilan guru dihentikan dan isu kekurangan guru sudah mula timbul. Bagi menyelesaikan masalah ini, diwujudkan latihan perguruan sekolah Cina bagi menampung kekurangan tersebut. Berikutnya, dalam sistem pendidikan sekolah Tamil, didapati sekolah yang dibina amat kurang serta bilangan murid yang sedikit. Guru – guru juga dibawa masuk dari India Selatan. Oleh kerana kekurangan guru, kerani di estet serta pembantu klinik diambil secara sambilan untuk mengajar secara sambilan. Bagi mengatasi kekurangan guru, orang India yang berminat menjadi guru akan dilatih dalam kelas perguruan yang diadakan pada hujung minggu. Kelayakan masuk adalah darjah enam.
Berbalik kepada sistem perguruan pada masa kini, terdapat institusi latihan guru serta beberapa institusi pengajian awam dan swasta menyediakan program latihan perguruan serta pendidikan melibatkan peringkat diploma dan ijazah sarjana muda. Institut Pendidikan Guru (IPG) yang bertanggungjawab penuh dalam penghasilan guru berkualiti, menyediakan pelbagai program keguruan seperti Kursus Diploma Keguruan Malaysia (KDPM) sehingga tahun 2005. Pada tahun 2005, program ini digantikan dengan program ijazah sarjana muda perguruan selari dengan kenaikan taraf institut perguruan.
Selain itu, IPG juga menawarkan Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) selama setahun kepada lepasan graduan IPT yang ingin berkhidmat sebagai guru di sekolah. Program ini kemudian ditukar kepada Diploma Perguruan Lepasan Ijazah (DPLI) selama setahun setengah. Berikutnya program lain yang disediakan seperti Program Berkembar B.ed TESL, Program Pelajar Cemerlang (PPC), Kursus dalam Cuti (KDC), Kursus Dalam Perkhidmatan (KDP) serta Program Latihan Perguruan Institusi Swasta (PLPS) bagi lepasan graduan yang tidak mempunyai diploma atau sijil pendidikan. Di samping itu, terdapat sebilangan IPT seperti Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Universiti Sains Malaysia (USM) dan lain – lain yang menawarkan program pendidikan seperti diploma pendidikan, ijazah sarjana muda pendidikan dalam pelbagai bidang serta program kerjasama dengan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) melalui program pensiswazahan guru (PPG).
Dalam isu pensijilan guru, terdapat banyak definisi yang berkaitan boleh ditakrifkan dengannya. Secara amnya, pensijilan bermaksud pemberian sijil kepada seseorang atau pihak kerana telah mencapai piawai serta syarat yang ditetapkan bagi membuktikan barangan yang dikeluarkan adalah berkualiti (Pusat Rujukan Persuratan Melayu). Sementara itu, pensijilan guru adalah pemberian sijil kepada seorang guru yang telah mencapai syarat yang ditetapkan oleh kerajaan dan merupakan guru yang berkualiti (Pusat Rujukan Persuratan Melayu).
2.3                Kriteria Pensijilan Guru
         Seseorang guru mestilah mempelajari teknik – teknik mengajar dan menjalani latihan khas yang dikendalikan oleh bahagian latihan guru seperti Bahagian Pendidikan Guru (BPG), Institut Pendidikan Guru (IPG) serta institusi pendidikan awam dan swasta. Kemahiran diiktiraf serta lulus peperiksaan professional. Kemahiran diukur melalui penilaian praktikum dan orientasi guru manakala peperiksaan setiap semester dikumpul dan dinilai untuk memastikan pelatih guru benar – benar layak untuk bertugas sebagai pendidik kelak. Kriteria yang terpenting sekali ialah guru mestilah utamakan tanggungjawab terhadap pelanggan iaitu murid atau pelajar dan sentiasa mematuhi kod etika keguruan semasa berkhidmat di sekolah.
2.4                  Profesionalisme Guru
                       Secara takrifannya, profesionalisme adalah tingkah laku, kepakaran atau kualiti dari seseorang yang professional (Longman, 1987). Terdapat pelbagai keperluan yang perlu dimiliki oleh guru untuk meningkatkan tahap profesionalime.Salah satu daripadanya ialah kelayakan ikhtisas guru. Seseorang guru  mestilah dilengkapi dengan pengetahuan yang luas, berkemahiran dan mempunyai kaedah penyampaian yang cekap. Ilmu pengetahuan tentang mata pelajaran yang diajar sangat penting untuk membantu murid menguasai bidang atau topik dengan kaedah yang betul tanpa kesangsian. Jika terdapat kekurangan itu, maka guru tidak dapat mengajar dengan cekap dan menimbulkan persoalan sama ada teknik atau kaedah pengajaran itu betul atau sebaliknya. Guru yang berkemahiran pula ialah guru yang dapat menguasai pedagogi pengajaran dengan baik. Pedagogi terbahagi kepada banyak cabang menurut pelbagai teori pembelajaran. Jika di dalam kelas itu terdapat murid yang pelbagai kepandaian (pandai dan lemah), guru perlu mencari dua kaedah pedagogi pengajaran untuk mengawal pembelajaran mereka supaya objektif yang dimahukan tercapai.
            Selain itu, keterampilan guru juga penting untuk menjaga mutu dan imej keguruan. Keterampilan didefinisikan sebagai kemahiran kecekapan dan pengetahuan menggunakan tenaga dalam bidang teknikal yang melibatkan operasi kognitif, psikomotor dan penggunaan sumber yang berkesan (Ahmad,1999; Zambri,2007). Keterampilan guru ini merupakan pakej lengkap seorang guru yang dihasilkan dari institusi pendidikan guru untuk membawa kejayaan kepada kliennya iaitu pelajar di sekolah. Di samping itu, pelatih guru yang terpilih ke IPG atau institusi pendidikan tinggi perlulah mendapatkan latihan guru asas terlebih dahulu. Latihan yang diberikan adalah untuk membentuk keupayaan mereka. Latihan juga diberikan untuk bakal guru mempelajari tatacara bekerja untuk meningkatkan kemahiran guru. Selain itu, latihan ini bertujuan mengenal pasti latihan yang mencukupi dalam bidang yang diceburi. Contoh latihan asas guru yang disediakan dan wajib dilakukan ialah amali pengajaran mikro di dalam makmal pengajaran, pengalaman berasaskan sekolah (PBS) serta latihan mengajar atau praktikum. Terdapat juga tanggapan yang menjadi isu tentang latihan guru yang disediakan seperti ramai yang beranggapan tanpa latihan guru asas pun, seseorang mampu menjadi guru dan mengajar murid – murid. Tanggapan ini salah sama sekali kerana untuk mendapat kelayakan seorang guru, mereka perlu melalui banyak peringkat penilaian di IPG untuk benar – benar layak mendapat kelulusan mengajar. Jika guru – guru dilantik dengan mengambil dari mana – mana tempat yang tidak diketahui, dikhuatiri akan menjadi penyebab kepada kegagalan anak murid di sekolah. Guru bukan mengajar semata – mata tetapi mendidik, membimbing, menyelia dan sebagainya.
Berikutnya, isu lain yang timbul ialah insfrastruktur dan kemudahan tempat guru menerima latihan guru asas. Pada masa kini Bahagian Pendidikan Guru (BPG) sentiasa menambah baik serta menaik taraf setiap kemudahan dan peralatan untuk kegunaan para pelatih guru demi memastikan program pendidikan yang diikuti berjalan dengan lancar dan perkhidmatan yang terbaik. Berikutnya, isu yang sering diperkatakan ialah sistem pemilihan calon guru. Pemilihan guru pada masa kini bukanlah semudah yang disangka. Jika sebelum ini, calon lepasan SPM yang mendapat minimum kredit mata pelajaran terpilih sudah pasti berjaya dipanggil untuk ditemuduga.
Berikutan ramai calon yang ingin memilih kerjaya guru,pihak BPG memgambil dasar tapisan yang lebih ketat dengan mengambil calon lepasan SPM yang mendapat keputusan cemerlang sekurang – kurangnya lima subjek dan ke atas. Selepas itu, ujian yang perlu diambil oleh calon guru ialah Ujian Pemilihan Calon Guru Malaysia, temuduga individu dan berkumpulan serta ujian bertulis Bahasa Inggeris. Pada masa kini pula, terdapat ujian latihan fizikal bagi memastikan setiap pelatih guru sihat, cergas dan cerdas dari kesemua aspek. Selain itu, terdapat syarat tambahan iaitu Kursus a Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) yang bersesuaian dengan keperluan opsyen. Proses pemilihan Guru Siswazah Sandaran Terlatih (GSST) dibuat melalui iklan dan tapisan yang rapi.Sementara itu, proses perlantikan dan pengesahan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP) juga diadakan bagi memastikan setiap guru mencapai standard minimum (Utusan Online, Pendidikan, 2007).
Bagi meningkatkan tahap profesionalime keguruan, terdapat lima aspek yang perlu ditonjolkan oleh guru. Aspek pertama ialah meningkatkan profesionalime guru. Kedua, memartabatkan profesion pendidikan. Ketiga pula ialah mewujudkan dan memantapkan nilai dan amalan profesionalime keguruan. Keempat pula ialah meningkatkan pengetahuan dan kemahiran profesionalisme keguruan secara berterusan. Kelima pula ialah inovasi terkini dalam pendidikan.
Antara cara untuk meningkatkan tahap profesionalime ini, pihak BPG Menyediakan latihan kepada guru-guru   yang sedang berkhidmat di sekolah rendah  dan menengah.
Program ini bermatlamat kepada peningkatan pengetahuan dan profesionalisme keguruanseiring dengan perkembangan pendidikan global. Kursus yang ditawarkan termasuk program
 ijazah dan pasca ijazah. Jenis kursus yang ditawarkan ialah Kursus pendek kelolaan institut pendidikan guru malaysia (KPKI), Kursus peningkatan profesionalisme 14 minggu atau KDP 14 Minggu. Kursus khas pensarjanaan pensyarah dan program pembangunan jurulatih Malaysia dikhususkan kepada pendidik guru

2.4.1    Bahagian Pendidikan Guru (BPG)

BPG ialah bahagian di Kementerian Pendidikan Malaysia yang bertanggungjawab mengendalikan program pendidikan keguruan pra dan dalam perkhidmatan. Program pendidikan keguruan berhasrat memenuhi Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Falsafah Pendidikan Guru untuk melahirkan guru yang professional, berketerampilan, berdaya tahan, berakhlak mulia, mengamalkan nilai-nilai murni, berdaya fikir dan cekap teknologi. Selain itu, terdapat objektif utama yang menjadikan BPG sangat berperanan melahirkan insan guru yang terbaik. Salah satu daripadanya ialah BPG sebagai peneraju utama dalam pendidikan guru bertanggungjawab merealisasikan hasrat negara dalam melahirkan insan guru yang berkualiti serta BPG bertanggungjawab sepenuh terhadap peningkatan kualiti guru dan memastikan pemantapan kualiti PdP.

Antara fungsi BPG pula ialah merancang hala tuju latihan pembangunan profesionalisme keguruan menggubal dan menilai pelaksanaan dasar latihan guru. Seterusnya pula ialah merancang, mengurus, menyelaras, melaksana dan memantau hal-hal berkaitan pentadbiran perkhidmatan, perjawatan, kewangan dan pembangunan BPG dan cawangannya. Berikutnya, BPG memberi khidmat kepakaran, merancang, melaksana serta menilai program peningkatan keilmuan dan akademik. Di samping itu, ia memberi khidmat kepakaran, merancang, melaksana, menyelaras dan menilai program bina upaya keguruan. Selain itu, BPG juga memberi khidmat kepakaran, merancang, membangun, menilai dan menentukan pematuhan standard latihan keguruan, memberi khidmat kepakaran, merancang, mengurus dan menilai pelaksanaan program kompetensi pembelajaran dan pengajaran serta memberi khidmat kepakaran, merancang, mengurus dan melaksana latihan ICT serta menyelaras program dan kandungan pedagogi untuk pembelajaran dan pengajaran berasaskan ICT.

Statistik pecahan guru mengikut sekolah menengah dan rendah ditunjukkan seperti jadual di bawah:
Peringkat
                                Jumlah
Rendah
239,850
Menengah
181,978
Jumlah
421,828
Bilangan Guru, Data e-operasi, Jun 2016

2.4.2   Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM)
     Standard pengukuran profisiensi keguruan diperuntukkan dalam Akta Pendidikan 1996, subseksyen 117 (a). Ia memperuntukkan kepada Ketua Nazir Sekolah bertanggungjawab bagi memastikan taraf (standard) pengajaran yang memuaskan diwujudkan dan dikekal/*kan di institusi pendidikan. JNJK telah memperkenalkan:
-          Satu standard kualiti pendidikan yang jelas dan komprehensif yang dikenali sebagai Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM) 2010.

SKPM 2010 mengandungi lima Standard yang merangkumi semua aspek yang menjurus kepada pewujudan kualiti pendidikan yang memuaskan. Standard yang memberikan penekanan kepada kualiti guru ialah standard 4 iaitu aktiviti pengajaran dan pembelajaran serta standard 5 iaitu kemenjadian murid. Proses Pembelajaran dan Pemudahcaraan (PdPc) yang berkualiti dan tersusun membantu perkembangan dan penguasaan murid atau pelajar dalam topik atau mata pelajaran yang diajar. Oleh itu, keberhasilan yang ingin diterjemahkan oleh murid diukur pada Standard 5 iaitu kemenjadian murid. Pada September tahun 2016, SKPMg2 diperkenalkan dengan menambah baik mutu penilaian standard sesuai dengan gelombang ke-2 PPPM atau Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia. Ia merupakan penggubalan semula SKPM 2010 dengan beberapa penambahbaikan hasil daripada beberapa siri kajian dan mesyuarat.
Penambahbaikan kepada SKPMg2 adalah bertujuan untuk meningkatkan kualiti dan juga menyesuaikan SKPM dengan perkembangan pendidikan semasa. Draf SKPMg2 yang dikeluarkan pada 13 September 2016 oleh JNJK ini merupakan piawai yang digunakan bagi menentukan  tahap pencapaian kualiti pendidikan mencakupi beberapa bidang seperti:
Kepimpinan, pengurusan organisasi, pengurusan kurikulum, kokurikulum dan hal ehwal murid, pembelajaran dan pemudahcaraan dan kemenjadian murid.

2.4.3      Standard Guru Malaysia (SGM)
              Standard Guru Malaysia menggariskan kompetensi profesional yang patut dicapai oleh guru.Selain itu, agensi latihan perguruan  membantu guru mencapai  tahap kompetensi yang ditetapkan. Berikutnya, ia juga melahirkan dan melestarikan guru berkualiti serta dokumen disemak secara berkala bagi tujuan penabahbaikan. Pembangunan sistem pendidikan bertaraf dunia mengikut acuan Malaysia adalah agenda utama Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT).

”... as the most significant and costly resource in schools, teachers are central to school improvement efforts. Improving the efficiency and equity of schooling depends, in large measure, on ensuring that competent people want to work as teachers, that their teaching is of high quality, and that all students have access to high quality teaching.”

(Organization for Economic Co-operation and Development; petikan daripada Pelan Induk Pembangunan Pendidikan KPM 2007; hal. 106)

Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) sedang berusaha untuk melonjakkan kecemerlangan institusi pendidikan guru yang dapat dijadikan showcase. SGM menggariskan kriteria dan standard am guru selaras dengan Malaysian Qualifications Framework (MQF) yang menggariskan kriteria dan standard am pendidikan tinggi.

2.4.4    Tatasusila Profesion Keguruan
Terdapat empat tanggungjawab guru yang sangat penting terhadap pelajar iaitu ‘core bussines’ utama, ibu bapa, Negara serta rakat sejawat dan profesion keguruan. Bagi tanggungjawab kepada pelajar, guru perlulah menghayati Tonggak Pendidikan UNESCO seperti belajar untuk menguasai ilmu, belajar untuk menguasai kemahiran, belajar menjadi insan yang berguna serta belajar untuk harmoni dan kerjasama. Guru mestilah menggalakkan pelajar untuk menguasai ilmu supaya mereka dapat belajar memahami dunia sekeliling, memperkembangkan kemahiran kerjaya dan komunikasi, serta memperkembang tumpuan, kemahiran, ingatan dan kemahiran berfikir pelajar.

Dalam penguasaan kemahiran pula, kompetensi peribadi diasah supaya dapat memainkan peranan sebagai agen perubahan. Pelajar berpengetahuan dan berkemahiran dalam bidang pekerjaan serta berpengetahuan teoritikal dan kemahiran menyelesaikan masalah serta membuat keputusan. Berikutnya, belajar menjadi insan yang berguna menekankan pendidikan kerohaniandan emosi yang membantu membentuk pelajar yang berakhlak mulia serta berdisipiln. Ciri – ciri insan yang berguna ialah pembentukan insan yang menyeluruh daripada segi fizikal, intelek, emosi, kepekaan serta penghargaan intelek. Ia juga membentuk masyarakat yang berfikiran kritis, kreatif dan inovatif. Selain itu, belajar untuk harmoni dan bekerjasama membantu murid meneroka dan memahami kepelbagaian budaya, agama dan tingkah laku setiap kaum sejak dari peringkat awal persekolahan. Ia juga memupuk kesedaran untuk saling memahami serta saling memerlukan. Pada akhirnya, penerapan nilai – nilai murni sangat penting untuk menanam sifat kasih sayang, tanggungjawab, amanah dan lain – lain pada diri pelajar.




2.4.5   Syarat Kemasukan Ke Profesion Perguruan
Syarat minimum kemasukan ke Institut Pendidikan Guru (IPG) dan IPTA/IPTS ialah calon lulusan Sijil Pelajaran Malaysia atau setaraf, Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) serta lepasa kolej matrikulasi.
Matlamat kursus perguruan ialah menghasilkan insan guru yang berwibawa dalam aspek – aspek seperti sahsiah, ilmu pengetahuan, kemahiran asas, nilai – nilai murni. Seterusnya, memupuk nilai keguruan seperti dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan, Falsafah Pendidikan Guru serta perkembangan teknologi maklumat melibatkan integrisi ICT dalam PdPc.
2.4.6    Kursus Perguruan yang Ditawarkan
Terdapat pelbagai program dan kursus yang ditawarkan oleh BPG dan IPTA/IPTS kepada calon yang telah berjaya menjadi pelatih guru. Secara khususnya, program yang ditawarkan oleh IPG lebih khusus dan menjurus kepada program perguruan dan pendidikan. Salah satu IPG yang dimaksudkan ialah Institut Pendidikan Guru Ipoh. Kursus utama yang ditawarkan kepada bakal guru ialah kursus pra perkhidmatan. Kursus pra perkhidmatan merupakan program yang menyediakan latihan untuk guru-guru praperkhidmatan sekolah rendah dan menengah. Program ini dijalankan di institut-institut pendidikan guru seluruh Malaysia. Kelayakan asas dan tempoh pengajian ditentukan mengikut kursus yang ditawarkan.
Salah satu kursus yang ditawarkan ialah Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP). Program ini dikhususkan untuk melatih guru-guru dalam pelbagai bidang bagi keperluan di sekolah rendah kecuali bidang Pengajian Bahasa Inggeris  (TESL) ditawarkan bagi keperluan di sekolah rendah dan sekolah menengah. Seterusnya, Program Kembar Praperkhidmatan B.Ed. (TESL) antara (KPM) dengan Institusi-institusi dalam dan luar negara. Kursus ini ditawarkan kepada pemohon lepasan SPM yang berkelayakan dan berminat untuk mengajar mata pelajaran Bahasa Inggeris dan dianugerahkan Sarjana Muda Pendidikan Bahasa Inggeris sebagai Bahasa Kedua. Berikutnya, program yang ditawarkan ialah Program latihan perguruan ini ditawarkan kepada calon lepasan SPM yang mencapai keputusan cemerlang dalam SPM dan berminat untuk mangajar dalam mata pelajaran mengikut bidang kursus yang ditawarkan.

Struktur pengajian adalah selama 6 Tahun iaitu 1  - 2 tahun dalam Kursus Persediaan, 3 tahun dalam Ijazah Pertama di universiti luar negara dan 1 tahun Kursus Perguruan Lepasan Ijazah di Institut Pendidikan Guru.
2.5       Isu – Isu Semasa
Berkaitan isu dalam Transformasi Nasional 50, TN50 pada 23 Januari 2017, Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid menggalakkan rakyat Malaysia di luar negara terutamanya pelajar memberi pandangan ke arah meningkatkan kualiti pendidikan negara selaras dengan hala tuju Transformasi Nasional 2050 (TN50). 
            Beliau berkata, kementeriannya sangat mengalu-alukan pandangan bagi menambah baik Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 untuk menjadikan sistem pendidikan Malaysia setaraf dengan negara seperti United Kingdom, Jepun dan Korea.
Sementara itu,  Timbalan Menteri Pendidikan II, Datuk Chong Sin Woon, berkata guru bukan opsyen sekolah rendah adalah 1.9 peratus atau 4,558 daripada 239,850 keseluruhan manakala 1.5 peratus atau 3,458 daripada 181,978 guru di sekolah menengah. KPM laksana 3 inisiatif untuk mengatasi masalah guru bukan opsyen. Inisiatif yang pertama ialah dengan melaksanakan Pembangunan Profesionalisme Berterusan (PBB) seperti program latihan dalam perkhidmatan. Inisiatif kedua pula ialah pelaksanaan Program Intervensi Tambah Opsyen (PITO). Ia diberi khas kepada guru yang tidak mengajar mata pelajaran asalnya terutama Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris tanpa mengubah opsyen asal guru tersebut. Berikutnya, dengan melabelkan guru melalui National Blue Ocean Strategy (NBOS). Ia diwujudkan untuk memantapkan profession keguruan dengan label guru mengikut opsyen ikhtisas major dan minor dan pengalaman mengajar serta jawatan disandang (Guru Bukan Opsyen Kurang 2 peratusbhnews@bh.com.my,2016)
Selain itu, terdapat seramai 819, guru interim telah ditemuduga pada 9 Mac 2016 di Sarawak (Utusan Sarawak, 2016). JPN Sarawak senaraikan 819 calon guru interim yang rata – ratanya graduan IPTS.Isu kuota pengambilan guru melebihi kekosongan menteri di Jabatan PM telah dijawab oleh Datuk Joseph Entutu Belaun. Seterusnya, dasar pengambilan guru tidak boleh dibuka kepada semua siswazah. Hal ini untuk mengawal aliran kemasukan guru di Sabah dan Sarawak dan mengutamakan lepasan guru yang berasal dari Sabah dan Sarawak. Berikutnya, sasaran 90% guru tempatan di Sabah & Sarawak 2015 telah dinyatakan oleh Timbalan Menteri Pendidikan, P. Kamalanathan. Beliau berkata permohonan guru asal Sarawak yang berkhidmat di  semenanjung kembali ke Sarawak diberi keutamaan bermula 1 Jan 2016. Inisiatif pengumpulan data 90:10 ini dilancarkan bagi realisasikan 90% guru di Sabah & Sarawak adalah di kalangan anak tempatan dalam tempoh 3 tahun akan datang.
Bagi menjawab isu graduan IPTS dari Universiti Tun Abdul Rahman (UNITAR) dan Universiti Tun Abdul Razak (UNIRAZAK) yang terpilih graduannya ke pemilihan temuduga guru pada Mac 2012. Ia merupakan satu berita baik graduan IPTS untuk berkhidmat sebagai guru.  Sebelum ini guru interim ditawarkan kepada graduan IPTA dan beberapa IPTS sahaja. Pada September 2012 seramai 8 graduan IPTS berjaya mendapat tempat melalui temuduga SPP, 7 dari Unitar dan 1 dari Open University. Dengan ini, ia memberi peluang kepada beberapa graduan universiti menjadi guru bersama Majlis Amanah Rakyat (MARA) melalui MRSM, Institut Kemahiran Mara (IKM), dan Kolej Komuniti Teknologi Malaysia (KKTM).
2.5.1    Perbezaan Sistem Perguruan Beberapa Negara Maju
Di Negara Jepun, para guru di sana sangat dihormati dan dihargai. Mereka diberikan segala kemudahan dan insfrastruktur yang terbaik bagi memastikan kualiti pengajaran dan pembelajaran di sekolah .Guru di sekolah rendah mendapat gaji yang lebih tinggi berbanding pensyarah universiti. Hal ini kerana pendidikan di Jepun sangat mementingkan pendidikan awal kanak – kanak yang mampu membentuk jati diri mereka sejak dari awal lagi. Semua guru sekolah rendah mempunyai sekurang – kurangnya ijazah bagi memantapkan profesion mereka. Sementara itu, semua sekolah adalah satu sesi bagi menyeragamkan kurikulum serta pentadbiran sekolah supaya lebih terurus dan sistematik.
Sementara itu, pendidikan guru di Korea Selatan pula, perguruan tinggi dibahagi kepada dua; pendidikan dua dan empat tahun.Selama 4 tahun, para graduan belajar bidang keilmuan serta pedagogi. Dua tahun pula mereka belajar tentang dasar – dasar serta pekeliling yang mesti dipatuhi seperti nilai etika, tanggungjawab serta integriti. Universiti juga terbahagi kepada iaitu Universiti keguruan melibatkan bidang pendidikan, komunikasi dan teknik manakala satu lagi ialah Universiti khusus iaitu yang mengfokuskan bidang akademik selain pendidikan.
( MUKHTAR BIN SUHAILI,UIA 2004).
Sebuah lagi negara maju dari segi pendidikannya ialah Jerman. Sistem pendidikan perguruan di sana lebih menekankan kefahaman teori dan aplikasi praktikal pada seseorang graduan guru. Sementara itu, hubungan yang sangat erat antara pihak universiti dengan sekolah telah melahirkan graduan yang benar – benar mahir. Hal ini kerana graduan mengetahui sendiri keadaan dan masalah yang dihadapi di sekolah. Dengan pengalaman yang telah dilalui, mereka dapat memikirkan segala penyelesaian membabitkan pengetahuan, kemahiran pedagogi, amalan pengajaran serta nilai etika keguruan. Salah satu perkara terpenting dalam pendidikan di Jerman ialah sistem pendidikan percuma. Pendidikan yang percuma membantu mengurangkan beban kewangan warganya sekali gus memandang tinggi akan kepentingan pelajaran kerana ia bukanlah sesuatu untuk diurus niaga. Oleh itu, perkara yang berkaitan dengan bidang keguruan dan pendidikan sangat digalakkan oleh negara ini untuk memajukan masa depan warganya.
2.6       Isu – Isu Berbangkit
            Isu yang pertama ialah tempoh latihan perguruan yang tidak sekata. Terdapat perbezaan antara kursus perguruan yang dijalani oleh pelatih guru menyebabkan penempatan guru menjadi tidak teratur hinga menyebabkan lambakan dan kekurangan guru dalam sesuatu masa tertentu. Jadual di bawah menunjukkan perbezaan tempoh latihan guru mengikut program perguruan di IPG dan IPTA/IPTS.
Program Pengajian/Institusi
Tempoh Pengajian
ISMP (IPTA/IPTS)
4 Tahun
PISMP (IPG)
5 Tahun
Diploma Pendidikan (DPLI)
1 Tahun
Diploma Pendidikan (GSST)
1 ½ Tahun

Isu kedua pula ialah penguasaan ikhtisas keguruan yang nyata berbeza terutama program PISMP dengan DPLI. Perbandingannya dapat dilihat sendiri berdasarkan tempoh latihan sebelum ini. Jika tempohnya lama, maka banyaklah input yang dipelajari mengikut tahun pengajian. Sebaliknya jika tempoh pengajian yang singkat, maka kuranglah input yang dimiliki. Jadual di bawah menunjukkan latihan ikhtisas mengikut jam kredit bagi program PISMP dengan DPLI.
ISMP/PISMP
DPLI
-          Kursus wajib IPTA/IPTS
-          Komponen Pengkhususan
-          Kursus teras
-          Komponen teras
-           Kursus elektif
-          Praktikum
-          ROS dan Praktikum
-          GERKO
-          Kokurikulum

JUMLAH JAM KREDIT = 133
JUMLAH JAM KREDIT = 40

Isu yang ketiga pula ialah graduan ISMP yang dipinggirkan. Graduan ISMP ialah lepasan dari IPTA/IPTS seperti Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) yang dipinggirkan hak mereka untuk diserap ke sekolah. Menurut Utusan Malaysia ( 3 November 2011) seramai 5000 mahasiswa Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) telah berdemo untuk mendapatkan jaminan yang sama dengan penempatan Guru Sandaran Tak Terlatih (GSTT). Hal ini kerana pihak Kementerian Pelajaran Malaysia ( KPM)  telah menyerap 7079 GSTT ke jawatan sebagai guru di seluruh negara. Mengikuti kursus Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah (DPLI) dalam bidang perguruan di Institusi Pendidikan guru Malaysia dan Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA).
            Berikutan dengan itu, isu ini mendapat perhatian Menteri Pelajaran ketika itu. Kenyataan media YAB Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran mengenai isu penempatan graduan pendidikan Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA).  Beberapa ketetapan dan penyelarasan telah dibuat bagi memastikan graduan ISMP yang belum ditempatkan dapat diserapkan di sekolah-sekolah.Seramai 5,510 graduan IPTA telah mendapat panggilan temuduga dari Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP) mulai Januari tahun ini. Proses temuduga telah diadakan secara berfasa.
Seramai 4,953 graduan telah hadir dan dari jumlah tersebut SPP terpaksa menolak 32 graduan kerana gagal mengemukakan dokumen lengkap sementara 557 calon dianggap menolak tawaran temuduga apabila mereka tidak menghadirkan diri pada hari temuduga itu dijalankan.
Isu keempat pula ialah isu KPLI dan DPLI. Terdapat empat isu yang melibatkan guru-guru KPLI dan DPLI ini. Antaranya ialah Minat,jalan mudah mencari pekerjaan, penguasaan kemahiran pelajar KPLI dan DPLI dalam kursus ikhtisas dan menolak hak pelajar ISMP yang layak. Berdasarkan minat, terdapat sebilangan kecil guru yang memilih profesion perguruan dengan motif peribadi seperti mendapat gaji yang tetap. Selain itu, cuti yang panjang ini pada jangkaan mereka ia merupakan bidang yang mudah serta tidak mencabar. Isu jalan mudah mencari pekerjaan pula, kebanyakan daripada mereka asalnya gagal bersaing dalam pasaran kerja yang semakin mencabar membuatkan mereka mengambil inisiatif mudah dengan masuk ke dalam bidang pendidikan atas tiket KPLI dan DPLI. Hal ini dikukuhkan lagi dengan kajian yang dilakukan oleh Mahadi Hj. Khalid dan Salehudin Hj. Sabar (2005) yang menunjukkan sebanyak 53.10 peratus pelajar KPLI tiada pilihan lain yang mendorong mereka mengambil Kursus Pendidikan Lepasan Ijazah.
Isu penguasaan kemahiran pelajar KPLI/DPLI dalam kursus ikhtisas pula membincangkan ialah tahap penguasaan kemahiran palajar KPLI dan DPLI dalam kursus ikhtisas. Kursus-kursus tumpuan kurang diberi penekanan walaupun ianya amat penting bagi melengkapkan diri mereka dengan pengetahuan dan kemahiran kandungan kursus pendidikan teknikal yang menjadi opsyen utama. Keadaan ini akan mendorong Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) melahirkan guru-guru pelatih yang kurang berkemahiran mengajar pedagogi, kurang menguasai bidang pengkhususan dan kurang mahir dalam komunikasi ( Akhbar Utusan Malaysia, 31 Oktober 2004).
Sementara itu, isu keempat dalam permasalahan ini ialah menolak hak pelajar ISMP yang layak. Kewujudan guru-guru lepasan KPLI dan DPLI sedikit sebanyak telah mengganggu penempatan guru-guru lepasan ijazah pendidikan. Hal ini adalah guru-guru lepasan KPLI dan DPLI ini merupakan pelajar tajaan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Guru-guru lepasan KPLI dan DPLI ini dijamin penempatannya dan ditempatkan terlebih dahulu kemudian sekiranya ada kekosongan guru-guru lepasan ijazah pendidikan pula yang akan diserap.
Isu yang kelima pula ialah isu guru luar bidang. Guru luar bidang bermaksud guru yang tidak mempunyai kelayakan  sijil atau major dalam mata pelajaran yang diajar. Guru ini dikehendaki mengajar subjek bukan bidang setelah mendapat penempatan. Penempatan mereka mengikut kekosongan guru subjek yang terlibat. Bekas Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein telah membuat kenyataan sebagai reaksi kepada runggutan bahawa berlaku masalah kekurangan guru di negara ini. Beliau melaporkan terdapat lebihan 6000 guru (Penempatan guru tidak seimbang, 2006).
Terdapat kajian dari luar Negara dan juga di Malaysia mengenai isu guru luar bidang ini.
Berdasarkan kajian di luar negara, menurut Ingersoll (2011) iaitu guru terutamanya yang mengajar di sekolah menengah hendaklah mempunyai latar belakang pendidikan dan latihan dalam mata pelajaran yang mereka ajar di sekolah. Setiap guru perlu mengajar bidang yang mereka pakar untuk menyampaikan pengetahuan dalam bidang tersebut dengan sepenuhnya serta dapat mencapai matlamat dengan berkesan. Kesan daripada isu guru luar bidang ini, guru tidak dapat mengajar dengan berkualiti dan berkesan kerana disebabkan kandungan isi pelajaran yang tidak lengkap untuk mengajar subjek tersebut. Guru ini hanya pakar dalam bidang pengkhususannya sahaja. Semestinya apabila guru tersebut dapat mengajar bidang pengkhususannya tiada lagi masalah guru menghadapi kesukaran untuk menyampaikan ilmu pengetahuan yang berkualiti.
Isu yang keenam pula, isu guru sandaran tidak terlatih (GSTT). Isu guru sandaran tidak terlatih (GSTT) ini diserap menjadi guru tetap melalui program Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah (DPLI). Guru sandaran tidak terlatih merupakan individu yang berminat untuk menjadi guru tetapi tidak mempunyai sebarang sijil dan kelayakan seperti diploma atau ijazah yang berkaitan dengan perguruan. Satu isu yang timbul ialah pada portal Malaysiakini pada 17 Disember 2009 bertajuk ‘Bantu Kami, Guru GSTT Cina’. Ian merupakan surat terbuka sekumpulan Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) yang berkhidmat di Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) seluruh negara kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin, Menteri pelajaran. Perkara yang dinyatakan ialah rayuan kepada Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) agar menganjurkan lebih banyak kursus KPLI-SR Dan KDPM-SR Bahasa Cina serta pengambilan lebih ramai calon untuk Bahasa Cina bagi GSTT Mod Kursus Dalam Cuti (KDC) .
Isu yang terakhir pula ialah isu guru interim. Guru interim ini masih baru diperkenalkan oleh pihak kerajaan. Tujuan program Guru Interim ini bagi mengisi kekosongan penempatan yang ditinggalkan oleh GSTT yang ditawarkan pengajian DPLI di seleruh IPT di Malaysia. Guru interim adalah guru yang dilantik oleh Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) bagi mengisi kekosongan sementara di sekolah-sekolah KPM. Guru interim ini lebih bersifat kontrak. Jika perkhidmatan tidak diperlukan lagi ia akan ditamatkan serta merta. Begitu juga jika gagal penilaian temuduga, guru interim tidak diambil untuk diserap menjadi lantikan tetap.

3.0    Cabaran dan Penyelesaian
Isu semasa dan berbangkit berkaitan pensijilan guru adalah satu fenomena yang sering berlaku dalam bidang perguruan. Pihak kerajaan khususnya Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dan Bahagian Pendidikan Guru (BPG) semestinya mengambil langkah yang proaktif dan berkesan untuk mengelakkan kejadian yang sama berulang kembali sehingga menjejaskan profesion keguruan. Bagi isu pengambilan KPLI dan DPLI, pengambilannya mestilah diperketatkan supaya yang benar – benar minat sahaja dipilih untuk memasuki bidang perguruan. Berikutnya, menurut Yazid Abdul Manap (2001), pelbagai strategi diambil KPM bagi martabat profession perguruan. Untuk meningkatkan tahap professionalism keguruan, banyak keistimewaan diberikan kepada guru untuk meningkatkan motivasi guru seperti ganjaran dan kenaikan pangkat. Selepas itu, dengan tertubuhnya universiti perguruan (UPSI) dan penaiktarafan maktab perguruan ke institut pendidikan guru dapat melahirkan bakal guru yang berkualiti, komited dan bertanggungjawab terhadap tugas. Bagi kebajikan guru pula, pelbagai pertubuhan  yayasan guru diwujudkan dan bagi melahirkan penghargaan kepada guru, hari guru terus disambung dan diwarnai dengan pelbagai kemudahan yang disediakan
Seterusnya, pelaksanaan PITO diteruskan oleh KPM kepada guru bukan opsyen. Hal ini untuk meningkatkan lagi  kualiti guru Malaysia melalui pendekatan tambah opsyen (tanpa ubah opsyen asal). Dengan ini, tiada atau kurang isu yang timbul berkaitan guru bukan opsyen kurang ilmu, pengetahuan pedagogi dan amalan pengajaran selepas kursus ini dilaksanakan. Selain itu, pelbagai program pensiswazahan guru yang mula diperkenalkan pada tahun 2011. Guru perlu mendalami segala ilmu pengajaran dan pembelajaran dari segala bidang berikutan pendidikan global yang begitu pesat dan mencabar. Antara program yang telah dijalankan seperti PKPG (Program Khas Pensiswazahan Guru), PGSR (Pensiswazahan Guru Sekolah Rendah)KPM – OUM, PKPGB (Pensiswazahan Guru Besar). Kos untuk mewujudkan PPG telah menelan belanja sebanyak 1.4 Billion (2011).
Di samping itu, dalam bahagian biasiswa guru pula guru berpeluang mengikuti program kedoktoran dan sarjana. Bahagian biasiswa KPM menawarkan biasiswa penuh dan cuti belajar bergaji penuh.seperti hadiah latihan persekutuan HLP dan cuti belajar bergaji penuh tanpa biasiswa CBBP TB).

4.0     Langkah Ke Hadapan
Profesion perguruan adalah satu bidang yang amat mulia dan dipandang tinggi. Masyarakat tidak perlu pandang rendah terhadap jasa guru yang telah banyak menyumbangkan ilmu pengetahuan dan mengerah tenaga untuk melahirkan pewaris ketua negara untuk masa hadapan. Bagi meningkat dan memartabatkan profesion perguruan, pelbagai pihak perlu memainkan peranan penting untuk menangani isu kelayakan guru. Ianya, bertujuan untuk melahirkan guru yang dapat menepati saranan KPM supaya mencapai matlamat yang produktif dan selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) iaitu “Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembang lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, berketrampilan dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara. Guru sememangnya pembentuk negara bangsa. Sesuai dengan tema hari guru yang disambut pada tahun ini. Dengan lahirnya guru yang berkualiti, beretika dan berintegriti tinggi maka hasilan produk (pelajar) pada masa depan juga adalah yang terbaik

No comments:

Post a Comment